Dankzij het akkoord dat FarmaFlux in 2023 met het RIZIV sloot, breiden we de uitwisseling van bepaalde gezondheidsgegevens uit en evolueren verder naar een datagedreven zorg, waarin de apotheker een centrale rol speelt.
Wat houdt dat in? Burgers kunnen alle afgeleverde geneesmiddelen (zowel medicatie op voorschrift als OTC-geneesmiddelen) die de laatste 6 maanden in een openbare apotheek op hun naam zijn geregistreerd, raadplegen via Mijngezondheid.be of de app Mijn geneesmiddelen.
Ook apothekers en andere zorgverstrekkers hebben toegang tot deze gegevens, mits ze een therapeutische relatie hebben met de patiënt en deze zijn geïnformeerde toestemming heeft gegeven. Zij surfen hiervoor naar ProGezondheid, het portaal dat het RIZIV samen met de FOD Volksgezondheid uitwerkte.
Door gegevensdeling met de patiënt, stellen we hem of haar in staat de eigen behandeling actief op te volgen en in handen te nemen. Door die informatie ook te delen met het zorgteam, kan bijvoorbeeld overmedicatie, interactie tussen geneesmiddelen of overgebruik van (OTC-)geneesmiddelen voorkomen worden, therapietrouw beter gemonitord worden, enz.... kortom de zorgkwaliteit wordt verbeterd.
We anticipeerden op vragen die de patiënt je mogelijks zou kunnen stellen. Raadpleeg de FAQ. Indien je een andere vraag of probleem hebt, stuur dan een mail naar info@farmaflux.be
Patiënten kunnen op apotheek.be terecht voor meer info (stappenplan, video, ...) en kunnen hun eventuele vragen sturen naar mijngeneesmiddelen@riziv-inami.fgov.be of via het antwoordformulier op de pagina ‘Mijn geneesmiddelen’ (klikken op de ‘Contact’ knop).
Raadpleeg ook de toolbox Datagedreven zorg op apb.be
Laatst gewijzigd op 20/03/2025
Volg ons op...
Onze social media kanalen. Blijf bij met de laatste innovaties in de gezondheidssector, technologische snufjes, enz.