01 december 2021

Serious games, een nuttig hulpmiddel in de zorg

VR, AR, serious games … het zijn begrippen waar we al vertrouwd mee zijn, en die ook meer en meer toegepast worden in de zorg.

VR, AR, serious games … het zijn begrippen waar we al vertrouwd mee zijn, en die ook meer en meer toegepast worden in de zorg. Ook APB experimenteert er mee. In deze blog maakt Lena Vandersteen, apotheker-expert bij APB ons wegwijs in de wereld van de serious games.

Het Australische bedrijf Imitated Environments ontwikkelde PharmacySimulator, een virtuele apotheek waarin verschillende scenario’s tussen apotheker en patiënt kunnen gespeeld worden. APB nam contact met hen op.

Lena 1

Keuzemogelijkheden

Lena Vandersteen : “Na eerst de reeds beschikbare scenario’s getest te hebben, schreven we zelf een scenario over menstruatiepijn, dat past binnen het Kwaliteitsprogramma Zorg. Een scenario is eigenlijk een rollenspel waarin de apotheker de rol van apotheker speelt en een patiënt voor zijn balie staat. De apotheker heeft keuze uit verschillende dialoogopties, waardoor hij kan selecteren welke vragen hij wilt stellen en welk advies en product hij aan de patiënt zal geven. De keuze van de vragen die de apotheker stelt beïnvloeden het verdere verloop van het gesprek.“

Afb. Pharmacy Simulator

Pharmacy Simulator

Zelfevaluatie

“Op het einde van het gesprek krijgt de apotheker een rapport en een score, zodat hij aan zelfevaluatie kan doen. Hij heeft ook de kans het scenario opnieuw te doorlopen en andere vragen te stellen. De 20 apothekers die dit scenario uittestten, waren alvast enthousiast over deze innovatieve manier om een thema te benaderen, zeker wanneer er op termijn meerdere scenario’s beschikbaar zullen zijn. Interessant om te vermelden is dat deze groep een mooie mix was van jonge en oudere apothekers en van Nederlands- en Franstaligen.”

Nieuwe scenario’s

“Intussen werkt de KULeuven in het kader van een project rond noodanticonceptie aan een tweede scenario, dat apothekers die inschrijven voor dit project kunnen testen. De komende maanden werken we bij APB aan een nieuw scenario rond laxativa, dat waarschijnlijk beschikbaar zal zijn in het voorjaar 2022. We zullen hiervoor opnieuw een oproep voor geïnteresseerde gamers lanceren en hopen opnieuw te kunnen rekenen op een brede belangstelling.”

Andere serious games

Er zijn al heel wat serious games op de markt. We pikken er hier enkele uit. In een Nederlands ziekenhuis krijgen alle patiënten binnenkort een tablet om o.a. eten te bestellen, maar er staat ook een app op met oefeningen, zowel voor zittende als liggende patiënten, die door een virtuele patiënt voorgedaan worden. De app kan gepersonaliseerd worden, afhankelijk van wat de patiënt kan. Hij/zij kan ook ‘Fitcoins’ verdienen door de oefeningen uit te voeren, maar ook door zich bijvoorbeeld zelf aan te kleden of te wassen. De ‘Fitcoins’ kunnen gebruikt worden om de virtuele woonkamer in de app, die symbool staat voor het eigen huis waar de patiënt weer naar toe gaat, in te richten met accessoires.

Flue Bee 1 216x300

Vaccinatiegraad de hoogte in

Misschien een ideetje voor het griepseizoen dat bezig is momenteel of – mits een aanpassing – om Covid antivaxxers correct te informeren? Flu Bee is een awardwinning app die door een Britse zorgverlener werd uitgedacht omdat de vaccinatiegraad van het zorgpersoneel in het ziekenhuis zo laag lag. Je lost vragen op rond het thema griep en krijgt zowel bij een goed als een fout antwoord een woordje uitleg.

Grenzen leren aangeven

Het probleem van grensoverschrijdend seksueel gedrag was de laatste tijd vaak in het nieuws. Can you fix, een game voor tieners tussen 12 en 18 jaar helpt hen op tijd neen te leren zeggen.

In dit artikel vind je nog 10 andere games : om gezond te leven, over dementie, voor kids met ADHD of een verstandelijke beperking, ouderenmishandeling, …

Binnenkort wijden we een blog aan VR en de toepassingen ervan in de zorg.


Laatst gewijzigd op 01/12/2021

Volg ons op...

Onze social media kanalen. Blijf bij met de laatste innovaties in de gezondheidssector, technologische snufjes, enz.