Pharmi, onze 24/7 digitale assistente
Claudia Rijcken, CEO en Founder van Pharmi, vertelt enthousiast over hun digitaal farmaceutisch zorgplatform MedicijnWijs dat niet alleen kan helpen bij de afbouw van geneesmiddelen en de verbetering van therapietrouw, maar ook beschikt over een human assistent die 24/7 bereikbaar is.
Het is geweten dat een slecht geneesmiddelengebruik tot onnodige ziekenhuisopnames leidt en bovendien de ziekteverzekering hopen geld kost. Om mensen te ondersteunen bij een goed geneesmiddelengebruik (GGG) ontwikkelde het Nederlandse bedrijf Pharmi daarom het digitale platform MedicijnWijs als aanvulling op een menselijke begeleiding.
CEO en Founder Claudia Rijcken : “In 2019 toetsten we samen met een aantal apotheken een POC op een bestaand platform. De patiënten waren enthousiast. 85% onder hen gaf aan dat ze het platform aan anderen zouden aanraden. Het jaar daarop begonnen we aan de ontwikkeling van ons eigen platform dat we in oktober 2021 lanceerden en dat intussen 10.000 patiënten gebruiken. Binnenkort komt er een aansluiting op bestaande reservatieplatformen enz., wat ongetwijfeld tot een snelle groei zal leiden.”
“De patiënt kan de app MedicijnWijs momenteel downloaden via zijn smartphone of IPad en starten via een QR-code die hij van zijn apotheker krijgt. Ofwel kan deze zorgbegeleidingsapp gekoppeld worden aan de software van een apotheek die al een app voor de patiënt heeft waarin de patiënt bijvoorbeeld al logistieke transacties met de apotheek doet. In Nederland is een apotheker bij de eerste uitgifte van een geneesmiddel wettelijk verplicht de patiënt uitleg te bieden met zowel mondelinge toelichting als ook een bijsluiter, soms een extra document dat extra toelichting geeft, soms ook met een link naar een filmpje, een hoeveelheid info die voor veel patiënten heel veel informatie is in één keer. Onderzoek heeft uitgewezen dat als je gedoseerd en gestructureerd informatie geeft, die informatie langer blijft hangen en de noodzaak van gebruik van geneesmiddel en/of therapietrouw duidelijker wordt voor de patient.
Via MedicijnWijs wordt de informatie dan ook in stukjes meegedeeld: de eerste dag bijvoorbeeld hoe je het geneesmiddel moet innemen, de tweede dag wat de bijwerkingen zijn, dan waarvoor het geneesmiddel dient, of er een patiëntenvereniging is voor de aandoening enz. De patiënt kan ook zelf vragen stellen en aanduiden hoe hij/zij zich voelt. Die informatie krijgt de apotheker te zien op een zorgdashboard en dit laat hem toe eventueel tijdig actie te ondernemen om goed geneesmiddelgebruik bij de patiënt te bevorderen.”
“In MedicijnWijs zijn er naast standaard BASE begeleiding voor elk geneesmiddel, ook Care-modules voor langere begeleidingen die specifiek gericht zijn op rationeel geneesmiddelengebruik, bijv. de afbouw van opioïden of antidepressiva. Na een persoonlijk gesprek met de apotheker en overleg met de arts wordt het afbouwschema in MedicijnWijs opgeladen. Deze digitale zorg is ter bevordering van goed geneesmiddelgebruik een optimale aanvulling van de mondelinge begeleiding. De patiënt krijgt soms tot twee jaar lang pushnotificaties met informatie en zorg en de apotheker kan hem ook vragen stellen via de chat functie. Ook voor bijvoorbeeld stoppen met roken of voor thuisbegeleiding met oncolytica kan het een handig hulpmiddel zijn voor patienten. MedicijnWijs bevat ook een data bibliotheek, waarin de patiënt 24/7 vragen kan opzoeken.”
“Momenteel kan de patiënt al informatie delen met een mantelzorger en in de toekomst zal dat ook met zijn of haar arts kunnen. Voor motivationele doeleinden, is er in sommige begeleidingen ook een knop waarmee je vooruitgang kan delen op sociale media, bijvoorbeeld het aantal dagen succesvol gestopt met roken.”
“We zijn de eersten die in één platform gedoseerd vragenlijsten, filmpjes, medicatiemanagement en leefstijlbegeleiding bieden en daarnaast zal in de toekomst ook nog Pharmi, onze digitale assistente 24/7 beschikbaar zijn. Wij hebben de content van ons platform in een virtual human geladen (conversational AI) die je alles kan vragen, bijvoorbeeld of je een biertje mag drinken bij je geneesmiddel, of dat er een instructievideo voor toediening van het medicijn bestaat enz. Pharmi de digital human apotheker is altijd bereikbaar, is nooit chagrijnig of moe … maar ze heeft natuurlijk wel een connectie met internet nodig! Uit een eerste studie blijkt dat patiënten alvast heel enthousiast zijn en het goed vinden dat ze haar voor hun vragen 24/7 kunnen lastig vallen en niet de apotheker hoeven te storen. In de volgende versie van de digital human zit naast veel meer medicijn informatie ook een ‘social talk’ component, zodat deze feature naast digitale apotheker ook een soort van ‘social companion’ wordt.
Mijn droom is dat de patiënt op termijn de apotheker aan de balie thuis 24/7 virtueel kan oproepen en dat die dan altijd up-to-date en begrijpelijke antwoorden geeft. De patiënt ziet dan de virtuele weergave van zijn apotheker in plaats van de huidige avatar en heeft zo de indruk dat hij echt met zijn/haar apotheker praat.”
"We gaan binnenkort starten met enkele apotheken en patiënten om te kijken hoe de Belgische patiënt reageert op dit platform. Indien de reacties positief zijn, gaan we zorgen dat de inhoud wettelijk ok is voor België door de juiste bijsluiters en bijvoorbeeld links naar Belgische patiëntenverenigingen toevoegen.”
Hou ons zeker op de hoogte van de resultaten van jullie Belgisch pilootproject, dan volgen wij dit op in een volgende blog.
Laatst gewijzigd op 25/05/2022
Volg ons op...
Onze social media kanalen. Blijf bij met de laatste innovaties in de gezondheidssector, technologische snufjes, enz.