Praten met Martine Ruggli, coördinatrice van strategische projecten bij Ofac, een Zwitserse coöperatieve van 1000 apothekers, is hardop dromen van de apotheek van de toekomst. Ruggli heeft een -account
Apothekers in Zwitserland hebben een streepje voor op hun Belgische collega’s als het op digitale technologieën aankomt en ze blijven constant innovatieve digitale projecten ontwikkelen. Ofac wil de apotheker een actieve rol toewijzen in de digitale gezondheidszorg naast het leveren van materiaal en software voor hun 1000 apothekers – zowat de helft van de in totaal 1800 – en het leveren van diensten voorde facturatie aan de mutualiteiten.
Martine Ruggli: “We ontwikkelden een baanbrekend digitaal gezondheidsplatform Abilis dat ook toegankelijk is voor andere zorgverstrekkers, mits toestemming van de patiënt. Het geeft een 360° beeld van de patiënt. Deze app staat rechtstreeks met de apotheek in contact en de patiënt krijgt bijvoorbeeld notificaties over zijn medicatie, zijn allergieën, interacties tussen geneesmiddelen enz. Gaat het om complexere thema’s, dan nodigt de apotheker de patiënt uit met hem contact op te nemen of langs te gaan in de apotheek. Deze in december vorig jaar gelanceerde app is de eerste jaren gratis voor de patiënt en kost daarna ongeveer vier euro per jaar voor de identificatie van de patiënt, een middel om de gegevensbescherming met de hoogste veiligheid te garanderen.
Alle gegevens van de apotheek worden naar de app gemigreerd van zodra de apotheek een contract tekent met Abilis. Tot nu toe hebben ongeveer 400 apotheken zich aangemeld voor deelname aan Abilis, terwijl er slechts 200 tot nu toe opgeleid en geactiveerd zijn als gevolg van de Covid-19 crisis. Vanaf volgend jaar zal het elektronisch patiëntendossier ook aan de app worden gekoppeld met een andere login, maar met dezelfde patiënt-ID, in overeenstemming met de huidige federale wetgeving. In Zwitserland is er immers een zeer strenge privacywetgeving om het privéleven en patiëntengegevens te beschermen.”
We hebben zelf vastgesteld dat de coronacrisis de telemedecine een duwtje in de rug heeft gegeven. Ruggli : “Op onze app hebben we onder andere een dienst voor telemedecine die de patiënt kan contacteren. Daarnaast draagt de app bij aan de therapietrouw. Zo kan de patiënt momenteel zien waarvoor het geneesmiddel dient, wanneer hij het moet nemen en of er interactie is met andere geneesmiddelen. In de loop van volgend jaar zullen andere diensten toegevoegd worden, zoals een melding die het innamemoment van de medicatie aangeeft of het maken van een afspraak voor een bepaalde prestatie in de apotheek, vaccinatie bijvoorbeeld, iets wat in Zwitserland al ingeburgerd is.”
De online spelers zijn geduchte concurrenten van de zelfstandige apothekers.
Ruggli : “Eind juli integreren we een online bestelmodule, de Abilis-webshop, die zowel medicijnen als gezondheidsproducten aanbiedt. Patiënten kiezen zelf de online shop van hun apotheek op het platform. Iedere apotheker bepaalt bovendien zelf zijn prijzenpolitiek, maar opereert onder het vaandel van het platform. Met een optimale digitale marketingstrategie zorgen we ervoor bovenaan in de zoekresultaten te staan, iets waar je als individuele apotheek niet in slaagt en wat maakt dat onze apothekers erin slagen om 20% te recupereren die ze anders kwijt zijn aan andere online spelers.”
Tijdens de coronacrisis werkte Ofac mee aan de lancering van een drive-in waar de Covid-19 testen plaatsvinden. Dit testcentrum is op een beveiligde manier gelinkt met het gezondheidsplatform Abilis, waarop de patiënt een aantal vragen beantwoordt over bepaalde symptomen (koorts, …) en eventueel kan uitgenodigd worden om een test te doen. Hij ontvangt dan via mail een unieke barcode en de locatie waar hij naartoe moet gaan. Nadat de barcode is gescand door het personeel van het testcentrum, wordt hij getest. Hij ontvangt dan de resultaten van het labo rechtstreeks naar hun applicatie via een beveiligde link. Daarnaast denken we ook aan het ontwikkelen van een samenwerking met IoT partners, maar daar kan ik voorlopig nog niets over kwijt. Zoals je ziet, zitten we niet stil, maar het vergt een investering, zowel van menselijke als financiële middelen.”
Laatst gewijzigd op 08/07/2020
Volg ons op...
Onze social media kanalen. Blijf bij met de laatste innovaties in de gezondheidssector, technologische snufjes, enz.