23 september 2020

“Kwaliteit is geen optie, maar een must.”

Nadat APB in 2018 de Health Promotion Campaign Award won voor de campagne van de huisapotheker

Nadat APB in 2018 de Health Promotion Campaign Award  won voor de campagne van de huisapotheker op het jaarlijkse FIP-congres (International Pharmaceutical Federation) vielen we dit jaar weer in de prijzen met de Pharmacy Practice Improvement Award voor het Kwaliteitsprogramma bereidingen. Jan Saevels, Scientific Director bij APB geeft tekst en uitleg bij dit programma.

In 2017 startte APB het Kwaliteitsprogramma bereidingen dat apothekers toelaat gratis feedback te krijgen over de kwaliteit van hun magistrale bereidingen.

Hoe gaat het in zijn werk?

Jan Saevels: “Omdat het niet haalbaar zou zijn dat alle 4800 apothekers ons om het even welke magistrale bereiding zouden bezorgen op het moment dat het hen uitkomt, werken we met zogenaamde cycli. Een cyclus betekent dat 100 apothekers een door ons bepaalde formule op een bepaald moment bereiden en on opsturen. Zo gauw we er 100 hebben, sluiten we de cyclus af en krijgen de deelnemende apothekers via e-mail, via de website en via de post een pseudovoorschrift en een doos waarin ze ons hun bereiding kunnen opsturen (port betaald door bestemmeling).”

Quality check

Saevels: “Eerst controleren we de kwaliteit van de verpakking, de etikettering en het bereidingsdocument (gebruikte grondstoffen, hoe gemengd, afgevuld enz.). Daarna worden in het labo op het staal een reeks analytische testen gedaan die verschillen afhankelijk van het product (capsules, zalf, oogdruppels …).

Feedback

Ten slotte krijgt de apotheker na een tweetal maanden via de My Quality Control app een individueel rapport van de volledige analyse en een conclusie met persoonlijke aandachtspunten. Saevels: “We denken op termijn wel aan een face-to-face feedbackgesprek dat we via de beroepsverenigingen willen organiseren.”

Tevreden

Dat apothekers tevreden zijn over dit programma, lezen we in de masterproef[1] over dit programma: “Het is een manier om een beter zicht te krijgen op je eigen skills, het is een vorm van zelfevaluatie, van autocontrole en kwaliteitsbewaking, het is een mogelijkheid om eventuele zwakke punten te detecteren enz.”

Ook meedoen?

Saevels : “Tot nu toe namen al zo’n 20% van de apotheken deel aan dit programma, maar het is onze doelstelling dat alle apothekers een keer zouden meedoen. Het is immers een gratis programma met een minimale investering van eigen tijd en grondstoffen.” Momenteel zijn er nog twee cycli waarvoor je je kan inschrijven. (website APB à tools à My Quality Control app). Aarzel niet, je komt niet op een zwarte lijst als er ruimte is voor verbetering, want de resultaten zijn confidentieel. Saevels: “Naast de individuele feedback worden geglobaliseerde en geanonimiseerde resultaten gepubliceerd samen met aanbevelingen over veel gemaakte fouten. Dit in de hoop om de 80 % die nog niet hebben deelgenomen over de streep te halen, want in feite bieden we hen een gratis spiegel aan. Ze kunnen er alleen maar iets van opsteken.”

FIP

De FIP-jury was in elk geval onder de indruk en bekroonde het programma met hun jaarlijkse Pharmacy Practice Improvement Award omwille van de vernieuwende visie op de rol van de apotheker. Proficiat aan het team!


Laatst gewijzigd op 23/09/2020

Volg ons op...

Onze social media kanalen. Blijf bij met de laatste innovaties in de gezondheidssector, technologische snufjes, enz.